duminică, 14 februarie 2010

in care imi infing si io un coltz in turu' lu' tismaneanu



buncaru' credintzii stramosesti ne cheama la lupta contra fiilor lu' T34

pentru c'a devenit cuuul, vad, sa te dai la "proaspatul" fiu al tancului T34 (cum era unu', pe vremuri, proprietar de poduri; intre timp s'a reprofilat pe mosii...), "alint" adresat tismaneanului, ma bag si io in s(z)eama "acuzindu'l"  pe domnu' mai sus invocat asupra ... prioritatzii folosirii, in acest tumultuos inceput de an, numelui lu' arkadi raikin !

adeca, fara multe farafasticuri, mai sa'mi tresalte de emotzie corazonu' cin' il vazui adus in discutzie (pe raikin) pe blogu' tismanean DUPA ce'l amintisem io pe propriu'mi blog.

imi si ziceam: iote, ba, analfabetu' dreakului, c'ai ajuns sa te citeze, ca sa nu zic citeasca, ditai profesoru' universitar, tomnai den 'ndepartata amerika ! si doara nu f'unu' de la "spiru"...

da' cum "se mai ezista" si coincidentze pe lumea asta, m'am linistit repede consolindu'ma ca pot fi si io "protocronic" o data, cam asa cum se exprima monsieur jourdain in proza.



revenind la arkadi raikin, o spun sincer, habar n'aveam ca era evreu !

aflasem asta doar cind i'am cautat numele pe net, facindu'mi rememorarea,  inainte sa'l citesc pe tismaneanu.

ii introdusesem numele intr'un context nostalgic absolut benign in cadru' postarii despre ernu.

e aiurea ca tre' sa repet faptu' ca am involuat groznic, ca sotzietata culturalizata, pina si fatza de cea mai dura perioada comunista.



pen' ca nu poate nime' sa'mi modifice amintirile de copchil ce n'a avut nimic d'a face cu victimele comunismului.

decit neste vagi amintiri despre spusele unui unchi de'al treilea, ceva marunt "cadru" represiv pe la oradea mare (devenit ulterior un anodin functzionaras, cu minecutze, la un trust de constructzii), ce participase la actziunile impotriva luptatorilor din muntzi.



in rest, nu poci "acuza" decit, poate, o educare a mea de catre:

  • silvia chicos,

  • tudorel popa - paganel,

  • dem savu - capitanu' val virtej,

  • gardescu - baronu' munchausen,

  • iurie darie,

  • daniela anencov,

  • teatrul radiofonic pentru copii de duminica dimineatza

  • (si cel pentru adultzi de seara),

  • etcetera,

  • etcetera...

tot contributzii "nocive" la educatzia mea pot fi numite si

  • neste montari ale pieselor lu' ionescu,

  • cintaretzele chele,

  • scaunele,

  • beliganul,

  • d.i.suchianul,

  • festivalurile de marionete de la bucuresti,

  • secolu' XX,

  • frunzetti, plesu, haulica,

  • mircea crisan,

  • si altzi "jidani" din epoca.
abia mai tirliu a intrat si "sopirlica" si cornel chiriacul ei, pe care nu mi'l reamintesc pe cin' era la radio bucales.

pentru ca era asa de rau, ma'ntreb si io ca prostu': de ce dracu' era asa de bine pe vremea cin' institutziile "propagandistice"  (comuniste, staliniste, hruscioviste, dejiste, etc !) "erau pline de jidani" , si de ce, dupa ce astia au inceput sa plece, sau sa fie indepartatzi "cu program",  adica "trebuie natzionalizat" si eteru' tovarasi", a 'nceput sa tzi se aplece de uitat/ascultat la ele ?

si totu' a 'nceput sa fie din ce in ce mai trist !



n'am date, nu' m'am documentat in prealabil, si nici macar in lighean, da' asta a fost senzatzia mea de traitor p'aste meleaguri, ce n'a cunoscut decit un evreu in copilaria lui, un pistruiat "facut de rusine" de derbedeii vitanului natal, atunci cin' si'au ciocnit ei oo-le, la propriu ! de un paste (habar n'am daca era si paste evreiesc, si daca evreii vopsesc si ei oo !), si contzinutu' oului micului itzic s'a'mprastiat pe hainele posesorului, dovedindu'se ca fiind nefiert (nu era o farsa pregatita de romanasii nostri verzulii, asa venise ala cu ou' d'acasa !).

sa fie rrromanasii nostri, pe linga alte tare pe care le, sau nu, recunoastem, si lipsitzi de daru' de'a fi si "negustori de cultura" sub aparentza facilului ?

sa'l faci pe bizon "sa se riza" da' sa nu sa se si cace pe el, la propriu, pina nu mai stie cine'i el si cine fecala ?

ca potzi sa fii tatal entertainementului, la nivel  de genunchiu' broastei, si sa reusesti sa'i tragi pe totzi ai'laltzi in laturi, sau sa incerci sa te catzeri macar la nivelu' unor sitcomuri banale facute de evrei, unde exista mai multa cultura decit in jumatate din academia romana !

asa ca io propun sa'i chemam pe evrei (nu pe nati meir !) si sa le dam cultura pe mina (nu ungurilor, cum GRESIT ! am facut noi ;-)).

ori, macar, institutziile culturale...

dac'or mai exista vreunele !

ca tot il vazui azz, din nou, pe puric extaziind ateneu' pe teme "de ris"....

4 comentarii:

Anonymous spunea...

merci
cu simpatie constantin constans
paris
ps/
eu am inteles.
sper sa inteleaga si Dorin TUDORAN.

uhitto spunea...

bre, iti mai aduci aminte de val-virtej. aoleu ce misto era. daniela si aschiuta :)))

niku_elektriku spunea...

@ cc
va salut cu multa simpatie !
mie unuia a 'nceput sa mi se cam aplece de la orgoliosii astia de 'telectualonautzi romani...

niku_elektriku spunea...

@ uhitto
dom' dane,
lasa'l tu pe aschiuta, ca rusoaica era "buna" rau :-)
ce "stie" astia micii...

Trimiteți un comentariu