duminică, 17 ianuarie 2010

votatzi avatar, ca'i mai populist ca basescu si'i mai comunist ca iliescu







minat de curiozitatea patologica specifica persoanelor de virsta doi spre trei, m'am lasat tirit la una din reprezentatziile cu acest titanic al incasarilor carele e avataru' lu' cameron. 
si nu poci spune c'am ramas  dezamagit, odata cu melancolia pozitzionarii alaturea de populimea consumatoare de divertisment hightech, da' ramasa la stadiu' de primata rigiitoare.
am vazut un western intors pe dos. ce le'ar fi placut teribil tutulor clasicilor marxism-leninismului
„Avatar” mi s-a dezvăluit ca eterna, primitiva şi neadevărata dicotomie dintre natură şi cultură, dintre bunul sălbatic şi omul civilizat, dintre cel care trăieşte în armonie cu natura şi cel care distruge natura de dragul banilor şi al puterii. Mi s-a părut deodată obscenă exaltarea primitivismului şamanic, inventarea unei utopii care nu-şi are niciun corespondent în vreun stadiu din istoria speciei umane.

Crima, tortura, canibalismul, sclavia au însoţit permanent istoria „bunului sălbatic”, mult înainte de contactul său cu civilizaţia apuseană. Pe de altă parte, prezentarea „noastră” drept capitalişti şi militarişti fără scrupule, fără nicio aluzie la imensa cultură ştiinţifică, filosofică şi artistică datorată Europei, este o altă simplificare mincinoasă.

S-a văzut în film o aluzie la războiul din Golf, la doctrina atacului preventiv a lui Bush, s-a citat „folosirea terorii împotriva terorii”. În realitate, nu există nicio legătură între războiul de pe Pandora şi cel din Golf, sau cel cu terorismul internaţional, nici măcar ca metaforă îndepărtată. Numai o orbire şi-un trist extremism ideologic pot face asemenea apropieri.

Paradoxul cel mare al filmului este că el îi îmbogăţeşte pe capitaliştii pe care-i critică şi împotriva cărora în aparenţă luptă. Ca şi Bob Marley altădată, care şi-a îmbogăţit casa de discuri cântând despre libertate, ca şi imaginea lui Che Guevara care vinde tricouri şi şepci de milioane de dolari, Cameron vinde idealism la preţ de aur, libertate la preţul diamantelor.

Vinde americanilor o Americă poliţist al lumii, le vinde ura de sine şi sentimentul de culpabilitate faţă de amerindieni şi faţă de natură. Asemenea vampirilor, America se vinde bine ca simbol al dezumanizării, al capitalismului venal şi-al imperialismului militarist.

zice caldarescu...

si, fara sa vreau, ma gindesc la rosia noastra montana, unde localnicii, in loc sa puna mina pe coase si topoare, sau pe ce ar mai gasi prin proximitate, aidoma na’vi-iilor albastrui
din film, si'au vindut in proportzie de massa bucatzicile de avut venalilor exploatatori.

ai draku !
de fapt, astia (essploatatorii) 'nvinge'ntodeauna...
cu sau fara videni p'in preasma.
-----------------------------
chiar, na’viii astia nu puteau fi, mai simplu, cumparatzi ?
niste oglinjoare, margeluse, ceva ?

7 comentarii:

Riddick spunea...

Filmul este o aiureală, eram sigur de la bun început, mai ales după ce i-au făcut propagandă Bucurenci, Rogozanu & Co.

Din nefericire, o studentă de 24 de ani s-a sinucis din depresie după vizionarea Avatarului. Şi în alte ţări au fost sinucideri şi depresii. Avatarul le-a declanşat, cauzele sunt mai profunde.

Avatar a facut prima victima in Romania

http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/Social/145701/Avatar-a-facut-prima-victima-in-Romania.html

O caracterizare exactă a filmului : film anti-civilizaţie occidentală :

Avatar – the Latest Anti-Western Movie From Hollywood

http://www.brusselsjournal.com/node/4225

P.S. Se pare că ai probleme cu feedul, nu se mai actualizează (pe Blogger - m-am uitat la mine şi la Romanian Hot Blogs). Se poate să fie ceva trecător, am avut aceeasi problemă acum câteva luni.

Aristocle spunea...

Da, l-am văzut şi eu, după vreo 30 de minute a început să mă plictisească. Nici chiar efectele speciale nu m-au dat peste cap, nu înţeleg de unde toată această uimire în faţa unor prelucrări pe computer, de parcă abia ieri au pus românii mâna pe un computer şi se minunează ca Winnetou la mărgelele de sticlă... Toate astea sunt egale cu zero puse alături de un scenariu şi o filosofie prin care răzbate GreenPeace şi ura Occidentului asupra lui însuşi.

murfi spunea...

io nu reusesc sa inteleg ce draci patrati au vazut toti la filmu asta; alea cu teroarea le-am vazut si io, da unde is bunul salbatic si armonia cu natura?

ca habaucii aia se sfadeau intr-una si nu iesea prea rau numa ca nu i-a dus capu sa inventeze prafu de pusca; la prima intilnire cu erou nost, angelina lor vru sa-l casapeasca, noroc cu tintarul ezoteric care a hipnotizat-o, de invidiat se invidiau unii pe altii, de gelosi, erau gelosi, gagicile cadeau pe spate cind aparea in sat unu calarind un harley, etc; iar de nimicit inamicu, s-au straduit din toata inima, dupa ce i-a luminat sensei-ul american puscas marin; so? unde-i dalai lama, unde-s hipiotii ca io de-aici din provincie nu-i prea vazui?...

murfi spunea...

na, ca uitai sa zic: si io am rezistat foarte greu pina la sfirsit; mi s-a parut doar unul dintre multele filme foarte proaste, cu mentiunea ca asta e si foarte lung;

Neinfectat De Comunism spunea...

mai bine va duceti la terminator salvation...

amanda13 spunea...

mie mi-a placut mult. asa ca ma straduiesc sa ignor sforaielile leftistilor pe marginea lui.

eugeni spunea...

Imi pare rau ca trebuie sa imi postez linku' dar este comparatia (diferenta) dintre Pocahontas si avatar, foarte fain

Trimiteți un comentariu