miercuri, 8 octombrie 2014

întrebările,
din balon
(pardon, din aeroport),
fără "cap limpede",
dar cu fisa căzută
(mai bine mai tîrziu decît niciodată),
ale alinii mungiu pippidi

doamna mungiu, still you turn me on:

Trei întrebări pentru Victor Ponta 
de Alina Mungiu-Pippidi
08 octombrie 2014


Stimate domnule prim-ministru,

După cum poate știți, nu mă număr printre oamenii cu vederi partizane din această țară. Țin, în general, cu cine este tratat nedrept și se află în inferioritate, nu de alta, dar să vadă copii care cresc mari că există și asemenea poziții publice pe lume, de asta v-am arătat pentru prima dată simpatie la începutul anului 2012, când vă luptați din greu din opozițe. Nici acum, când sunteți la putere, nu vă bănuiesc că vreți să duceți țara în Rusia, în China sau mai știu eu unde. Mai degrabă mă tem că vreți să o lăsați unde e. Nici nu am fost printre cei mai severi cu abaterile d-voastră personale: dacă erați studentul meu ați fi rescris teza și ați fi căpătat titlul doar atunci când ați fi reușit să scrieți ceva orginal și pe măsura inteligenței d-voastră. Dar tocmai pentru că eu știu cu câți alți băieți din România am eșuat în a-i face să privească propria lor muncă cu ceva mai multă autoexigență, că graba de a se ajunge e mult mai mare decât rigoarea profesională, nu v-am făcut o vină specială din păcatul doctoratului d-voastră, mai ales că demascările externe nu îmi plac. Mi-am spus doar că ați nimerit prost, peste Adrian Năstase, și că dacă nimereați mai bine poate nu se întâmpla. Am ajuns, dintr-o întâmpare biografică, profesor de democrație: și respect alegerile votanților, iar d-voastră ați fost votat de două treimi din votanți. Meritați deci, mi-am spus, o șansă să ieșiți din cercul vicios pe care vi l-au creat mai marii d-voastră cînd erați doar un băiat, nu să fiți zilnic acuzat că sunteți agent acoperit. Nu ați auzit niciodată de la mine asemenea lucruri.

Mărturisesc însă că atunci când am citit interviul d-voastră în ”Corriere dela Sera” în care afirmați negru pe alb că ”Eu reprezint o generaţie care nu mai acceptă aşa ceva şi consideră combaterea corupţiei benefică pentru întreaga societate. Sunt foarte hotărât să acord tot sprijinul instituţiilor independente care se ocupă de această problemă” mi s-a părut că distanța între ce spunem și ce facem devine de-a dreptul abisală. Cineva care are asemenea convingeri și are șansa de a fi prim ministru și candidat favorit la președinție nu are de ce să declare asemenea lucruri. O asemenea persoană le pune în practică, astăzi, când are puterea, când este la guvernare. Și cum ați semnat cu societatea civilă un document numit Carta Albă a Bunei Guvernări în aprilie 2012 din care mare parte e doar pe hârtie - colegii mei din Alianța pentru o Românie Curată sunt în procesul de a evalua, organizație cu organizație, în ce măsură ați îndeplinit acest contract și nu vreau să mă antepronunț – permiteți-mi să vă pun astăzi doar trei întrebări.

1. Ce anume v-a oprit, domnule prim ministru, în calitate de șef al majorității parlamentare, să cereți liderilor d-voastră din Parlament să nu plece în campanie fără a fi aprobat cererea DNA de a ancheta pe foștii miniștri și parlamentari acuzați de mită în dosarul Microsoft? D-voastră nu aveți interesul ca măcar astăzi să se facă lumină, acceptați să intrați în campania electorală îngropând un dosar la care oricum aveți răspundere mare, că atunci când se petreceau faptele erați nici mai mult nici mai puțin decât șeful Corpului de control al guvernului? De ce v-am crede noi că veți avea mai multă autoritate ca președinte, cînd azi conduceți direct partidul și alianța de guvernare și nu ați reușit acest lucru? De ce ați fi eficient ca președinte să combateți corupția dacă atunci când erați responsabil cu controlul domnii Truică și Mihăilescu ghidonau în voie prin cabinetul Năstase, iar comisioanele erau de zeci de milioane de euro? În fiecare campanie electorală vă angajați să faceți nu știu câte școli la țară, pe care nu le-ați făcut, ați socotit de curiozitate câte ați fi putut termina dacă guvernul din care făceați parte nu cumpăra imprimante la de trei ori valoarea lor iar guvernele următoare nu continuau această practică?

2. De ce la ora la care scriu aceste rânduri - pe aeroportul din Bruxelles - doi dintre oamenii direct implicați în acest dosar, d-na Ecaterina Andronescu și d-nul Mihnea Costoiu, sunt în continuare cei care au controlul asupra fondurilor de cercetare din România, și cu aprobarea d-voastră au modificat și modifcă legislația acum, astăzi, sub ochii noștri pentru a controla politic aceste fonduri? D-voastră ce credeți că pot spune eu în grupurile noastre de experți de la Bruxeless, la DG Research sau la OLAF, cînd eu v-am sesizat prompt în acest an că acest lucru se întâmplă din nou, sub ochii noștri, un Microsoft nou în fiecare săptămână? Eu nu torn, dar nici nu mint. Nu sînt în calitate de reprezentant al României, dar vă închipuiți că nu mi se pun întrebări? Ce credeți că pot răspunde la ele? Răspund așa: că aceeași care au făcut aceste crime conduc Educația și azi. Că ei au control asupra fondurilor. Că sute de cercetători v-au scris, prin medierea mea, în acest an pe această temă, iar d-voastră ați făcut ce ați făcut și la prima afacere Microsoft. Nimic. Decât că v-ați călcat de două ori pe săptămână angajamentul de a mai conduce prin ordonanțe de urgență, că așa am ajuns noi doi trecător aliați, când protestam contra celor în lanț ale guvernării Boc.

3. În sfîrșit, nu pot să nu vă întreb, domnule prim ministru, de ce avem iarăși peste optsprezece milioane de votanți în aceste alegeri și listele de semnături nu se pot verifica? De ce suntem iarăși în situația din vara lui 2012? Atunci acuzați pe predecesorii d-voastră: ei fuseseră la guvernare. Dar acum, cine e de vină că nu s-au putut introduce alegătorii din România într-o bază de date electronică, nici de către evidența populației, nici de către nimeni altcineva? De ce, în acest context, să credem că sunteți capabil să organizați alegeri corecte, după ce deja ați suspendat legea migrației primarilor 45 de zile și ați pus în pericol locuri de muncă rectficând bugetul prin suspendarea lucrului la autostrăzi?

Ca președinte, veți avea pârghii mai puține, nu mai multe. Explicați-ne și nouă de ce v-am vota.




PONTA PRESEDINTE!




12 comentarii:

Anonim spunea...

Nu, nu , nu , de 1000 de ori NU o sa-i cada fisa niciodata Toapei mungiu , in nici o imprejurare, nu "toarna on" in nci o imprejurare, in schimb psihiatria cred ca are muuulte de cercetat pe ipochimena asta Jalnica...

Mai bine vorbim de proiectele regizorale ale excelentului Cristian Mungiu decat sa comentam "delirul " Veninoasei astea , aceasta Tata Petra Romanca, ca tot isi pune puloverele pana in gat ca Don Pedro Roman pe vremuri... Apropo, imi place cum a intinerit cu noua duduie , cum inoata, cum face sport Don Pedro...

Lasati-o in plata Cuvioasei Paraschiva pe mungioaica, fiinta ,mai imposibila n-am intalnit de la ....arbitra Elen Berger, nenorocita ce a umilit-o pe Nadia Comaneci la olimpiada de la Moscova 1980...

Cristian

Anonim spunea...

Vedeti ca John , la maestrul IoanT, Morar spune mai bine decat mine ceea ce voiam sa spui despre Zgriptoroaica....

Anonim spunea...

Tulai Domne don Niku'! Aruncindu-mi ochii peste "monitorizarea geografica" a blogului din periferia blogului am remarcat cu surprindere ca in ultima ora ati fost vizitat in premiera din Croatia si surpriza din Federatia Rusa. Oau! Merge bine monitorizarea sau a "defectat"? Asta imi aduce aminte de o faza cind eram copila si am intilnit un soricel pe scarile blocului nostru cel muncitoresc si comunist de toate zilele - reactia a fost ca eu m-am speriat de el si el de mine.
Mai am observatii constructive la blogul matale. Uneori, aleatoriu cind butonez de la articolul precedent sau anterior se suprapun coloanele si pac, se blocheaza si nu mai pot fi accesate. Apoi constat ca desi aveti un trafic bun se codeste lumea sa "comenteze". O fi vorba domnului Plesu din considerente de "anonimat", adevarul ca nici eu nu am cont facebook deci nu exist, desi tot in acesti termeni ironici nu am nici un motiv sa ma rusinez de "profilul" meu. Macar asa anonimi sintem uneori "reactionari cumsecade".
D (M)

niku_elektriku spunea...

bine, bine, doamna alina zice ca nu l'a acuzat ni-cio-da-ta pe d'l p.m. ponta c'ar fi agent acoperit, in schimb, de vreo doua trei saptamini ii face asa ceva pe totzi aia cu care a lucrat, si care zic c'au parasit corabiutza romuniii curate cu fular din cauza apucaturilor doamnii,

de la ghinea, sorin ionitza, laura stefan, pina la tapalaga (care nu cre c'a fost un apropriat si nici apropiat doamnii), nu cred c'a scapat nici unul

niku_elektriku spunea...

@ cristiane,

dupa cum mai spuneam, doamna alina, cu egoul ei cit muntele gaina, a facut multe oua la viatza 'mneaei, printre care si oul basescu, pe care l'a clocit (si dinsa) ca se ne fie baci (cred ca si la milica si'a adus magistra contributzie ouatoare), asa ca n'o poci slabi (ar fi si greu) nici o clipa din supraveghere stricta, dovada ca inca ma excita, 'telectoalmente vorbind, nu trupeste, ca nu vreau sa ma pui rau cu nepotu lu iorga.

dar cum nu pot sa urasc, la modu' general, nici pe madam alina n'o urasc; daca n'o ignor, si e greu s'o ignori (pentru ca motive sa fie egolatra are cu duiumul, cum are si banciu, daca'i compari cu mediul ambiant), mai ales eu care am antecedente grele la injurat la dinsa, o fac pentru ca'n majoritatea cazurilor ea a avut dreptate, punctual.

credeam ca exagereaza cu eba si udrea, dar n'a exagerat deloc, dupa cum rau se vede, dar chiar ne'a intrecut cele mai rele asteptari.

asa caaaa...

*pe itm il stersei din blogroll, chiar azi, nu pe motiv ca si el m'a sters pe mine (ca eu il bagasem mult inainte sa ma bage el pe mine, din simpatie pura), ci pentru ca si el pare ca s'a reactivat doar ca sa intre in marele cor antifascist (si, deci, anti- neamtz), ceea ce mie imi provoca mare discomfort, fara sa'i cred neaparat pe fostii lui colegi catzavenci ca umbla cam acoperit prin redactzie, indiferent cit ar fi fost de cald

Anonim spunea...

nike (pronuntat cum se scrie, nu ca firma aia de papuci :-) ),

eu nu mai (pot sa) citesc scrierile profesoarei de la hertie school inca de pe vremea cind povestea ea pulimii discutiile relaxate pe care le avea cu fukuyama pe marginea piscinei din curtea viloiului ei din california, iar din textul de mai sus am citit doar gresalele peste care ai tras cu markerul galben ca lamiia. pentru asa ceva eu as fi ramas repetent intr-a opta si omenirea ar fi trebuit sa se descurce cumva si fara inestimabilele mele contributii teoretice si practice la... etc.

"capul limpede" de prin redactii a cam murit, saracu', odata cu ceausestii, dupa informatiile mele. nu mai ie bani & timp de fleacuri in copitalism. de multe ori m-am gindit la anonimul asta citind texte post-lovilutie. dadeai cu tunu' si nu gaseai fo lipsa la i-uri in scinteia, romania libera, saptamina, sportu' popular, almanahul satencei etc., ba nici chiar in romania cea literara si plina de neologisme turbate.

doar o vorba sa-ti mai spun. stiu ca n-o sa crezi, pentru ca nici eu nu as crede daca ar spune-o altul: acum fo citeva saptamini a trebuit sa-mi fac cont la adevarul pentru ca intr-un text semnat andrei plesu (mama pedantilor cind e vorba de ortografie) am dat, sa lesin nu alta, peste faimosul "cunostiinte". am scris ceva de genul: "rog pe cineva din redactie sa scoata dracului "i"-ul ala in plus din "cunostiinte", ca numai de scatoalce pe teme de gramatica nu mai are nevoie dl Plesu."

si aici vine socul, pentru ca pur si simplu nu ma asteptam sa fie cineva pe-acolo care sa citeasca traznaile sutelor de postaci, mai ales ca era ora 3 sau 4 dimineata, cam asa ceva, in romania si, mai citind eu una-alta, revin peste vreo zece minute la comentariile de la articolul lui plesu.... stupoare... "i"-ul incriminat disparuse. si comentariul meu, la fel. nu ca as fi asteptat un "merci, bă, țîcă!", dimpotriva, ma asteptam sa-mi vad comentariul acolo si peste o saptamina dimpreuna cu nenorocitul ala de "i".

senzatie de maturat gunoiul sub pres repede-repede inainte sa le deschizi usa musafirilor care tocmai suna la usa.

plictisitu

niku_elektriku spunea...

@ doamna D (M),

va dau o veste rea: de cind cu face bocul, majoritatea celor care apar ca intra p'aici (dintre cei care nu'si ascund urmele astfel incit sa nu'i vaza nici "feed-jit"-ul si nici alte gadgeturi de monitorizare), majoritatea sint "robotzi" (am intzeles si am acceptat si eu destul de greu asta), asa ca in afara de d-voastra si altzi citzziva ratacitzi vii, monitorizarea blogspotului imi arata ca am astfel de vizitatori "mecanici" de ordinul sutelor pe zi, multzi din rusia, asa caaaa...

blogurile sint aproape moarte (in afara de citeva ale "vedetelor", de carton presat ori nu, care inca mai scot bani din asa ceva), lucru ce pe mine ma lasa nesimtzitor si rece, ca pe face boc nu trec!

Shadow spunea...

@niku-le
eu ma ramas cititorul tau "fidel" dar nu "castro" chiar si daca nu comentez la fiecare "postare"

niku_elektriku spunea...

@ plictisite,

adevar graesti!

sint d'acord cu matale, cu exceptzia faptului ca doamna alina n'ar mai trebui parcursa (macar ca'i multa si tot trebe!).

e suficient si dezamagitor de singulara ca sa'i pierd zicerile, cum e caraghis sa'i vinez tocmai eu greselile, mai ales cele de tastare (pentru ca refuz sa cred c'ar fi mai analfabeta ca mine).

vorba ceea: nu m'am putut abtzine, cum nu m'am putut obtzine nici cind i'am pescuit greselile aceluiasi andrei plesu pe care il amintesti si matale, de aceeasi (sau aceiasi???) natura, cu care am dat fugutza sa'l demasc la "diacritica", de garagatza (pe vremea aia diacritica nu era asa de acra)!

niku_elektriku spunea...

@shadowe,

tu, ca umbra ce te afli, faci cit totzi robotzii din rusia sau de aiurea care baga mare la contoare (asa am ajuns la peste o juma de bulion de vizualizari invizibile!)!

apreciez asta!

Anonim spunea...

opinia mea despre greselile de scriere:
cauza radacina a problemei, cum s-ar traduce o expresie foarte populara in engleza, e in scoala ghenerala (5-8) si in ce te-a invata profa de romana (ca mai toate-s femei). eu am avut noroc de una pasionata de meserie pina la fanatism si cred ca am iesit in lume cu mai putine defecte si vicii ascunse decit altii. sint unii profesori care te invata prost si cu prostiile alea ramii. nu e vina ta. scrii cum ai fost invatat. chiar si dupa zeci de ani, cind ai inteles ca anumite cuvinte se scriu altfel decit scriai tu si te straduiesti sa nu mai gresesti, tot iti mai aluneca piciorul pe tastatura.

una din problemele mele a fost cuvintul "intr-adevar". imi amintesc ca profa ne-a tinut o intreaga teorie ca sa ne explice de ce cuvintul asta trebuie scris fara cratima si eu asa l-am scris multa vreme. acum, eu nu stiu, si nici ca ma mai intereseaza, daca teoria ei era valida atunci si, ulterior, academia a schimbat, cum ii e obiceiul, modificarea. academia asta de țăcăniți a facut atitea porcarii pe tarim lingvistic din ratiuni politice si judecati ingineresti incit pur si simplu nu ma mai intereseaza regulile lor.

alta, foarte interesanta, a fost chestia cu "clasa I-a" vs "clasa I". m-am polemizat (sa verific daca am scris cu m, nu cu n, dreaq!) o ora cu o colega pe tema asta. eu stiam bine ca mi s-a spus in ghenerala ca se scrie "clasa I-a", iar ea o tinea furioasa cu "clasa I", pen'ca profesoara de romana mai buna decit a avut ea nu se exista. alt argument nu avea si nici nu voia sa auda. nici acum nu stiu care-i treaba, insa imi amintesc explicatiile pe care le-am primit. ideea era ca "clasa" e substantiv feminin, deci, daca facem acordul corect, trebuie sa zicem "întîia", nu "întîi". ca zicem "întîia clasă", nu "întîiul clasă".

kaka-maka... nu se moare din asta.

pe de alta parte, greselile alea ale alinei de le-ai ingalbenit nu sint de tastare. hai sa nu ne kkm pe noi.

greseala (unii zic "gresala", si teoretizeaza pina in pinzele albe pe chestia asta) de tastare ar fi (iau din textul ei si introduc niste greseli de tastare) "Dupăi cum pote știții", ori "veederi partizzane", dar nu "dar să vadă copii care cresc mari". dupa cum nici "aceeași care au făcut aceste crime conduc" nu e un typo. eu nu zic ca ea nu stie cum e corect in cele doua cazuri. zic ca a fost prost invatata si acum trage ponoasele automatismelor cu care a iesit din scoala.

o stiu pe diacritica, mi-am lamurit si eu niste chestii cu ajutorul ei.

limba romana e ca romanu, o mare bulibaseala. traim si vorbim/scriem cum gindim.

p.s.
nu cunosc germana, dar un amic care stie cite ceva mi-a zis extaziat ca limba neamță e un monument de perfectiune matematica. totul poate fi demonstrat sau derivat riguros, ca in algebra sau in analiza matematica.

johannis for president! :-)

a propos: opinia mea e ca
1. un neamt (destept prin definitie) nu s-ar fi bagat in CĂCATUL unei curse prezidentiale intr-o tara populata de romani.
2. nemtii destepti au cam plecat demult din romania.
3. avind in vedere 1. si 2. de mai sus, probabil ca johannis e un fel de ricky dandel (de care un un coleg sas din sighisoara imi tot povestea, sufocindu-se de ris, cit de prost e).

imi pare cu regret sa trag concluziile astea...

plictistu

niku_elektriku spunea...

@ plictisite,

pentru ca eu chiar n'am avut nici o (sau nicio?) treaba cu scrisu' in lingua romuna, nici cu scrisu'n general, nu prea'mi mai aduc aminte ce'am invatzat in scoala, dac'am invatzat ceva.

cind im inceput sa tzin o debara, nu asta d'acuma, fiind nevoit s'o populez cu litere, am avut dificultatea de'a alege intre limbile romune in care s'o fac, pentru ca citeam ziare cu cel putzin doua variante diferite ale aceleiasi limbi.

dar pentru ca eram si eu revoltat pe cacodemia care si'a batut joc de materialul de lucru, am preferat varianta s'o maimutzaresc p'aia pe care credeam c'o stiu, aproximativ.

si asa am ramas (stii vorba aia: faci pe prostu' si ramii asa)!

de neamtz nu mi'e frica, ci doar de neantul din spatele lui (nici gind din capul lui, ca nu cred ca'i un riki dandel)

dar o sa'l votez, de groaza si de rusine

Trimiteți un comentariu